Does crowdsourcing as part of user-driven innovation activity affect its results? : an empirical analysis of R&D departments in Poland

Artykuł - publikacja recenzowana


Tytuł
Does crowdsourcing as part of user-driven innovation activity affect its results?
Podtytuł
an empirical analysis of R&D departments in Poland
Odpowiedzialność
Katarzyna Szopik-Depczyńska, Izabela Dembińska, Agnieszka Barczak, Angelika Kędzierska-Szczepaniak, Krzysztof Szczepaniak, Radosław Depczyński, Giuseppe Ioppolo
Twórcy
Sumy twórców
7 autorów
Punktacja publikacji
Osoba Dysc. Pc k m P U Pu Opis
0000-0002-3054-0660 5.1 140 1 7 140,00 1,0000 140,0000 Art.
0000-0002-9771-6093 5.6 140 1 7 140,00 1,0000 140,0000 Art.
0000-0001-7618-0018 Brak deklaracji dyscypliny
Gł. język publikacji
Angielski (English)
Data publikacji
2021
Objętość
20 (stron).
Szacowana objętość
1,25 (arkuszy wydawniczych)
Identyfikator DOI
10.3390/en14185809
Adres URL
https://www.mdpi.com/1996-1073/14/18/5809/pdf
Adres URL
https://www.mdpi.com/1996-1073/14/18
Uwaga ogólna
Publikacja dostępna na licencji Creative Commons Attribution (CC BY) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Uwaga ogólna
Received: 8 July 2021, revised: 24 August 2021, accepted: 8 September 2021, published: 14 September 2021.
Uwaga ogólna
Academic editors: Sergey Zhironkin, Krushna Mahapatra.
Uwaga ogólna
Publikacja wydana w : Special Issue "Technology Innovation in Economics and Economy Policy" / editor Arkadiusz Świadek. Ta publikacja należy do sekcji : "Energy Economics and Policy". :
Uwaga ogólna
Conceptualization K.S.-D.; methodology K.S.-D and A.B.; software A.B.; validation K.S.-D., I.D., A.B., A.K.-S., K.S., and G.I.; formal analysis K.S.-D., I.D., A.B., A.K.-S., K.S., R.D. and G.I; investigation K.S.-D., I.D., A.B., A.K.-S., K.S., R.D. and G.I.; writing-original draft preparation K.S.-D., I.D., A.B., A.K.-S., K.S., and G.I.; writing-review and editing K.S.-D., I.D., A.B., A.K.-S., K.S., R.D. and G.I.; visualization K.S.-D., I.D. and R.D.; supervision K.S.-D.; project administration K.S.-D.; funding acquisition K.S.-D. All authors have read and agreed to the published version of the manuscript.
Finansowanie
The project is financed within the framework of the program of the Ministry of Science and Higher Education, under the name "Regional Excellence Initiative", in the years 2019-2022 and the statutory funds of the Institute of Management, University of Szczecin. 001/RID/2018/19
Cechy publikacji
  • Oryginalny artykuł naukowy
  • OpenAccess
Dane OpenAccess
CC_BY - Licencja,
FINAL_PUBLISHED - Wersja tekstu,
OPEN_REPOSITORY - Sposób publikacji,
AT_PUBLICATION - Moment udostępnienia,
2021-09-14 - Data udostępnienia
Słowa kluczowe
Czasopismo
Energies
( ISSN 1996-1073 )
Kraj wydania: Szwajcaria (Schweiz)
Zeszyt: vol. 14 iss. 18
Nr: 5809
Pobierz opis jako:
BibTeX, RIS
Data zgłoszenia do bazy Publi
2021-09-29
PBN
Wyświetl
WorkId
27906

Abstrakt

pl

Przedsiębiorcy od dawna są przekonani o sile i możliwościach Internetu.
W dzisiejszych czasach Internet jest integralnym narzędziem funkcjonowania firmy, nie tylko jako alternatywny kanał dystrybucji, ale także jako kanał przepływu informacji i komunikacji czy środek
interakcji z otoczeniem. Rosnące wykorzystanie Internetu, a zwłaszcza mediów społecznościowych,
umożliwiło eskalację działalności różnych grup społecznych w różnych obszarach działalności firm- w tym innowacyjnej, prowadzącej do rozwoju crowdsourcingu. Crowdsourcing przedefiniował dotychczasowe zasady produkcji i sposoby wykorzystania zasobów pracy. Jego potencjał tkwi w otwartości, partnerstwie, współdzieleniu zasobów i globalnym działaniu. Istnieje już wiele badań na temat
crowdsourcing i innowacyjności, ale niewiele uwagi poświęca się relacji między crowdsourcingiem a determinantami działalności innowacyjnej. Dlatego celem tego badania jest zbadanie, czy:
wykorzystanie crowdsourcingu przy współpracy z użytkownikami produktu zgodnie z koncepcją
Innowacje zorientowane na użytkownika (UDI) mają wpływ na wybrane aspekty działalności innowacyjnej.

en

Entrepreneurs have long been convinced about the power and possibilities of the Internet. Nowadays, the Internet is an integral tool for the functioning of a company, not only as an alternative distribution channel, but also as a channel of information and communication flow, a means of interaction with the environment. The increasing use of the Internet, and especially of social media, made it possible to escalate the activity of various social groups in various areas of the company’s activity, including innovation, leading to the development of crowdsourcing. Crowdsourcing has redefined the existing production rules and ways of using labor resources. Its potential lies in openness, partnership, resource sharing and global action. There are already many studies on crowdsourcing and innovation, but little attention is paid to the relationship between crowdsourcing and the determinants of innovation activity. Thus, the aim of this research is examining whether the use of crowdsourcing while cooperating with product users in accordance with the concept of user-driven innovation (UDI) has an impact on selected aspects of innovative activity. An original questionnaire was used for the study. Fifty-seven R&D departments in Poland participated in the research. For the purpose of the analysis, the Kendall and V-Cramer tau correlation coefficient was used. These methods are complemented by the Ward agglomeration method. The research results show a cooperation with consumer results in the development of innovative activities in the studied R&D departments of enterprises in Poland. Using crowdsourcing results in the introduction of more product innovations, the introduction of new or significantly improved technological processes, as well as the implementation of a greater number of research and development projects.

Lista publikacji