Sustainable development programming of airports by identification of non-efficient units

Artykuł - publikacja recenzowana


Tytuł
Sustainable development programming of airports by identification of non-efficient units
Odpowiedzialność
Elżbieta Szaruga, Elżbieta Załoga
Twórcy
  • Szaruga Elżbieta ( Autor ) 5.6
    Afiliacja, Pracownik naukowy :
    Instytut Zarządzania
  • Załoga Elżbieta ( Autor ) 5.1
    Afiliacja, Pracownik naukowy :
    Instytut Zarządzania
Sumy twórców
2 autorów
Punktacja publikacji
Osoba Dysc. Pc k m P U Pu Opis
0000-0001-9912-2355 5.1 140 1 2 140,00 1,0000 140,0000 Art.
0000-0001-6205-1311 5.6 140 1 2 140,00 1,0000 140,0000 Art.
Gł. język publikacji
Angielski (English)
Data publikacji
2022
Objętość
1,7 (arkuszy wydawniczych), 19 (stron).
Identyfikator DOI
10.3390/en15030932
Adres URL
https://www.mdpi.com/1996-1073/15/3/932/pdf
Adres URL
https://www.mdpi.com/1996-1073/15/3
Uwaga ogólna
This article belongs to the Special Issue Energy Decision Making: Problems, Methods, and Tool = Ten artykuł należy do Special Issue Energy Decision Making: Problems, Methods and Tools.
Uwaga ogólna
Publikacja jest dostępna w Open Access na licencji Creative Commons Attribution (CC BY).
Finansowanie
Cechy publikacji
  • Oryginalny artykuł naukowy
  • OpenAccess
Dane OpenAccess
CC_BY - Licencja,
FINAL_PUBLISHED - Wersja tekstu,
OPEN_JOURNAL - Sposób publikacji,
AT_PUBLICATION - Moment udostępnienia,
2022-01-27 - Data udostępnienia
Słowa kluczowe
Czasopismo
Energies
( ISSN 1996-1073 )
Kraj wydania: Szwajcaria (Schweiz)
Zeszyt: tom 15 zeszyt 3
Strony: 1-19
Nr: 932
Pobierz opis jako:
BibTeX, RIS
Data zgłoszenia do bazy Publi
2022-02-08
PBN
Wyświetl
WorkId
30502

Abstrakt

en

This article concerns the identification of inefficient airports and the exploration of spatial autocorrelation for programming sustainable development. The first research question was: do domestic airports cooperate by shifting passenger service and traffic to the geographically closest airport to respect the idea of sustainable development (in view of the rationalization of energy consumption)? The second question was: do they excessively compete for passengers and the carriers serving them? The aim was to identify ineffective units (taking into account energy consumption, airplane traffic, and passenger movement) and to evaluate the spatial autocorrelation between national airports, which shows whether airports cooperate or compete with each other. The study was conducted on 12 airports. An innovative extension of the data envelopment analysis method using methods in the field of spatial econometrics (including two-dimensional Moran I statistics and local LISA statistics) and artificial intelligence was applied. It was verified that ineffective airports have a non-rationalized structure of inputs to outputs. Based on the map-graph of connections, airports have been identified to which part of airplane traffic service can be transferred. Based on Moran statistics and local LISA statistics, it was confirmed that airports compete with each other. There was a strong polarization of efficient airports.

Lista publikacji