Saisir le vouloir-dire du français par les étudiants polonophones : quelles difficultés et quelles facilités ?

Artykuł - publikacja recenzowana


Tytuł
Saisir le vouloir-dire du français par les étudiants polonophones
Podtytuł
quelles difficultés et quelles facilités ?
Odpowiedzialność
Wioletta A. Piegzik, Ewelina Mitera
Twórcy
Sumy twórców
2 autorów
Punktacja publikacji
Osoba Dysc. Pc k m P U Pu Opis
0000-0002-6552-6236 1.4 100 1 2 100,00 1,0000 100,0000 Art.
Gł. język publikacji
Francuski (français)
Data publikacji
2021
Objętość
1,5 (arkuszy wydawniczych), 13 (stron).
Identyfikator DOI
10.4467/20843917RC.21.031.14433
Adres URL
https://www.ejournals.eu/pliki/art/20199/
Adres URL
https://www.ejournals.eu/Romanica-Cracoviensia/2021/Tom-21-Numer-4/
Uwaga ogólna
Publikacja jest dostępna w Open Access na licencji Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)
Cechy publikacji
  • Oryginalny artykuł naukowy
  • OpenAccess
Dane OpenAccess
CC_BY_NC_ND - Licencja,
FINAL_PUBLISHED - Wersja tekstu,
OPEN_JOURNAL - Sposób publikacji,
AT_PUBLICATION - Moment udostępnienia,
2021-11-22 - Data udostępnienia
Słowa kluczowe
Czasopismo
Romanica Cracoviensia
( ISSN 1732-8705 eISSN 2084-3917 )
Kraj wydania: Polska
Zeszyt: t. 21 nr 4
Strony: 309-321
Pobierz opis jako:
BibTeX, RIS
Data zgłoszenia do bazy Publi
2021-12-11
PBN
Wyświetl
WorkId
28732

Abstrakt

en

The objective of this article is to analyze the question of French vouloir-dire from the perspective of second language acquisition. We start from the principle that each language has its own “genius” (Yaguello 1988) and that mastering a language means above all letting oneself be tempted by this genius. In this perspective, we focus on the study of the facilities and difficulties experienced by Polishspeaking students learning French as a foreign language. By presenting the results of an empirical study carried out in two universities in Poland, we show that it is possible to enumerate intuitive grammatical constructions and those whose logic remains difficult for both intuition and analytical thinking throughout the process of learning French. The study also discovers that there is a need to redefine the notion of vouloir-dire while taking into consideration language contacts and the linguistic biography of speakers.

Lista publikacji