Investigating the sustainable impact of seaport infrastructure provision on maritime component of supply chain

Artykuł - publikacja recenzowana


Tytuł
Investigating the sustainable impact of seaport infrastructure provision on maritime component of supply chain
Odpowiedzialność
Dariusz Bernacki, Christian Lis
Twórcy
  • Bernacki Dariusz ( Autor )
    Afiliacja, Pracownik naukowy :
    Instytut Zarządzania
  • Lis Christian ( Autor ) 5.1
    Afiliacja, Pracownik naukowy :
    Instytut Ekonomii i Finansów
Sumy twórców
2 autorów
Punktacja publikacji
Osoba Dysc. Pc k m P U Pu Opis
0000-0002-5606-1449 5.1 140 1 2 140,00 1,0000 140,0000 Art.
Brak ORCID Brak deklaracji dyscypliny
Gł. język publikacji
Angielski (English)
Data publikacji
2021
Objętość
1,89 (arkuszy wydawniczych), 23 (stron).
Identyfikator DOI
10.3390/en14123519
Adres URL
https://www.mdpi.com/1996-1073/14/12/3519/pdf
Adres URL
https://www.mdpi.com/1996-1073/14/12
Uwaga ogólna
Publikacja jest dostępna w Open Access na licencji Creative Commons Attribution (CC BY) license (http://crea-tivecommons.org/licenses/by/4.0/).
Finansowanie
This research was financed from a subsidy of the Polish Ministry of Science and Higher Education for statutory activities; Transport and Economics and Finance : 4.0: 1/S/KGMiST/21;503-0001-230000-ZS13
Cechy publikacji
  • Oryginalny artykuł naukowy
  • OpenAccess
Dane OpenAccess
CC_BY - Licencja,
FINAL_PUBLISHED - Wersja tekstu,
OTHER - Sposób publikacji,
AT_PUBLICATION - Moment udostępnienia,
2021-06-13 - Data udostępnienia
Słowa kluczowe
Czasopismo
Energies
( ISSN 1996-1073 )
Kraj wydania: Szwajcaria (Schweiz)
Zeszyt: vol. 14 iss. 12
Nr: 3519
Pobierz opis jako:
BibTeX, RIS
Data zgłoszenia do bazy Publi
2021-06-13
PBN
Wyświetl
WorkId
27199

Abstrakt

en

The aim of the research is to identify and quantify the direct economic effects resulting from the improved seaport nautical access and capacity expansion. This case study considers a regional port located in the Baltic sea and relates to port users, i.e., shipping operators and shippers. The effects were identified for maritime transport by comparing transport performance in two scenarios: with-the-investment and without-the-investment. Incremental calculus addresses freights (containers, dry bulk, and cereals) traded to and from the given port, changes in size of vessels, and the shipping route alternatives vis-a-vis adjacent ports in the range. Sustainable impact concerns generalized maritime transport cost, i.e., shipping operating costs and port-to-port transit time, as well as energy consumption and external costs of maritime shipping. To capture effects, daily and unit dry bulk, as well as container shipping cost, values of time, and marginal external costs were revealed in freight sea transport. As investigated, shipping operators and shippers will benefit from the reduction in ships’ operating (including ships’ fuel cost savings) and time cost, while the community will enjoy the reduction in externalities. However, the main economic effect is the reduction in shipping operating cost resulting from the increased vessel size (economies of scale).

Lista publikacji