Przedsiębiorczość akademicka : procesowe modele tworzenia i rozwoju przedsięwzięć akademickich
Książka - publikacja recenzowana
Abstrakt
pl
Przedsiębiorczość akademicka jako zjawisko gospodarcze została w sposób szczególny nagłośniona na początku XXI wieku. Jest ona ściśle związana z gospodarką nowoczesną, innowacyjną i kreatywną. Dzięki postawom przedsiębiorczym, powstająca na uczelni wiedza naukowa, jest postrzegana nie tylko jako dobro samo w sobie, ale również jako okazja rynkowa i punkt startu do poszukiwania zastosowań komercyjnych. Droga od poszukiwania zastosowania rynkowego nowej wiedzy, do sukcesu rynkowego jest długa i złożona. Nie tylko od strony rynkowej, ale również od strony zrozumienia i opisania procesów, które się z nią wiążą. W niniejszej publikacji Autorzy formułują dwie propozycje teoretyczne, które umożliwiają analizę wpływu wiedzy akademickiej na powstawianie i rozwój przedsięwzięć. Znajdują one potwierdzenie w ramach empirycznej analizy szeregu przypadków przedsiębiorstw tworzonych na bazie wiedzy akademickiej. Pierwszy z modeli umożliwia powiązanie procesu przedsiębiorczego z wykorzystaniem wiedzy akademickiej. Wiedza została ujęta jako czynnik modyfikujący działania przedsiębiorcze, a w szczególności kształtowanie oferty rynkowej oraz konfigurację zasobów w powstającym przedsiębiorstwie. Model drugi odnosi się do procesu rozwoju przedsięwzięć akademickich będącego konsekwencją pozyskiwania, rozwijania i komercjalizacji kolejnych porcji wiedzy. Jest to koncepcja etapów rozwoju tychże przedsięwzięć, w którym uwzględniono konsekwencje procesów komercjalizacji wiedzy akademickiej dla struktury oferty biznesowej oraz sposobu działania przedsięwzięć w dłuższej perspektywie. Wyróżnione w nim zostały etapy rozwoju, które ukazują zmiany w sposobie wykorzystania wiedzy oraz konfiguracji zasobów rozwijających się przedsięwzięć.