Ocena użyteczności metody jakościowej szacowania popytu na przewozy ładunków żeglugą śródlądową na zapleczu portów morskich

Artykuł - publikacja recenzowana


Tytuł
Ocena użyteczności metody jakościowej szacowania popytu na przewozy ładunków żeglugą śródlądową na zapleczu portów morskich
Odpowiedzialność
Ludmiła Filina-Dawidowicz, Izabela Kotowska, Marta Mańkowska, Przemysław Pluciński
Twórcy
Sumy twórców
4 autorów
Punktacja publikacji
Osoba Dysc. Pc k m P U Pu Opis
0000-0001-8150-7388 5.6 70 2 4 49,50 0,3535 24,7485 Art.
0000-0002-8062-7545 5.6 70 2 4 49,50 0,3535 24,7485 Art.
Brak ORCID Brak deklaracji dyscypliny
Gł. język publikacji
Polski
Data publikacji
2020
Objętość
11 (stron).
Szacowana objętość
0,69 (arkuszy wydawniczych)
Identyfikator DOI
10.4467/2543859XPKG.20.013.12115
Adres URL
https://www.ejournals.eu/pliki/art/17775/pl
Adres URL
https://www.ejournals.eu/PKGKPTG/2020/23
Uwaga ogólna
Artykuł jest dostępny również w wersji papierowej.
Uwaga ogólna
Artykuł dostępny w formule open access na licencji: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa.
Uwaga ogólna
Otrzymano (received): 02.01.2020, otrzymano poprawioną wersję (received in revised form): 28.02.2020, zaakceptowano (accepted): 28.02.2020, opublikowano (published): 31.03.2020.
Finansowanie
Projekt finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” w latach 2019-2022. 001/RID/2018/19
Cechy publikacji
  • Oryginalny artykuł naukowy
  • OpenAccess
Dane OpenAccess
CC_BY - Licencja,
FINAL_PUBLISHED - Wersja tekstu,
OTHER - Sposób publikacji,
AT_PUBLICATION - Moment udostępnienia,
2020 - Data udostępnienia
Słowa kluczowe
Czasopismo
Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG = Transport Geography Papers of Polish Geographical Society
( ISSN 1426-5915 eISSN 2543-859X )
Kraj wydania: Polska
Zeszyt: tom 23 zeszyt 1
Strony: 76-86
Pobierz opis jako:
BibTeX, RIS
Data zgłoszenia do bazy Publi
2020-10-13
PBN
Wyświetl
WorkId
25222

Abstrakt

pl

Znane metody prognozowania zapotrzebowania na transport towarów oparte są na danych szeregów czasowych, które nie zawsze są dostępne. Celem artykułu jest ocena użyteczności metody jakościowej szacowania popytu na przewozy ładunków żeglugą śródlądową na zapleczu portów morskich w przypadku niedostępności danych historycznych. Oceniana metoda obejmuje pięć etapów i opiera się na badaniu popytu, które przeprowadzono wśród gestorów ładunków. Weryfikację przeprowadzono na przykładzie Odrzańskiej Drogi Wodnej, analizując potencjalne operacje wykonywane w ramach żeglugi śródlądowej do/z portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, przy założeniu, że droga wodna została zmodernizowana do klasy żeglowności III. Uzyskane wyniki badań pozwoliły określić zalety i wady prognozowania opartego na badanej metodzie jakościowej, wskazując na jej użyteczność, i mogą być przydatne dla zarządów portów morskich, spedytorów, firm transportowych i instytucji rządowych podejmujących decyzje w zakresie rozwoju infrastruktury śródlądowych dróg wodnych.

en

Known methods of forecasting the demand for goods transport are based on given time series, which are not always available. The article aims to assess the usefulness of the qualitative method of estimating the demand for cargo transport by inland waterways in seaports hinterland when historical data are unavailable. The assessed method consists of five stages and is based on a demand survey, which was carried out among cargo senders. The verification performed on the Oder Waterway example, analysing potential operations performed in inland shipping to/from seaports in Szczecin and Świnoujście, on the assumption that the Waterway has been modernized to navigability class III. Obtained research results allowed to determine the strengths and weaknesses of predicting using analysed qualitative method pointing to its usability and can be useful for seaports authorities, forwarders, transport companies and government institutions making decisions regarding the development of inland waterway infrastructure.

Lista publikacji