The mediating role of gender in the process of purchasing in online buy-it-now auctions
Artykuł - publikacja recenzowana
Abstrakt
pl
Niniejszy artykuł analizuje różnice w zachowaniach klientów na aukcjach internetowych typu "kup teraz", wynikające z odmienności płci. Celem badań była ocena związku pomiędzy doświadczeniem klienta a wyborem aukcji "kup teraz" (wyróżniona a zwykła) z wykorzystaniem zmiennej, jaką jest płeć, jak również ocena związku pomiędzy płcią a wybranymi cechami aukcji online. Do realizacji tych celów posłużono się metodą eksperymentu naturalnego. W badaniu wykorzystano dane dotyczące transakcji z platformy Allegro (najpopularniejszej platformy aukcyjnej w Polce), sprzedawcy detalicznego, który jest profesjonalnym sprzedawcą internetowym wykorzystującym aukcje. Stwierdzono, że istnieje istotny związek pomiędzy płcią a doświadczeniem klienta oraz wyborem typu aukcji. Nasze wyniki pokazują, że mężczyźni są bardziej podatni na efekt owczego pędu. Ponadto wykazaliśmy, że płeć nie różnicuje wpływu opisu produktu, wiarygodności sprzedawcy, jakości zdjęcia produktu, sposobu zapisu tytułu aukcji czy kosztów oferty na decyzje zakupowe na aukcjach internetowych.