Przedsiębiorczość akademicka jako czynnik rozwoju kapitału ludzkiego

Artykuł - publikacja recenzowana


Tytuł
Przedsiębiorczość akademicka jako czynnik rozwoju kapitału ludzkiego
Odpowiedzialność
Katarzyna Łobacz, Paweł Głodek
Twórcy
  • Łobacz Katarzyna ( Autor ) 5.6
    Afiliacja, Pracownik naukowy : Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Katedra Innowacji i Technologii Informacyjnych - Zespół Innowacji
  • Głodek Paweł ( Autor )
Sumy twórców
2 autorów
Punktacja publikacji
Osoba Dysc. Pc k m P U Pu Opis
0000-0001-5038-1022 5.6 13 1 2 6,50 0,5000 6,5000 Art.
Gł. język publikacji
Polski
Data publikacji
2018
Objętość
11 (stron).
Szacowana objętość
0,69 (arkuszy wydawniczych)
Identyfikator DOI
10.17399/HW.2018.174416
Adres URL
https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/index.php/HW/article/download/1585/1668
Uwaga ogólna
Publikacja dostępna również w wersji elektronicznej.
Uwaga ogólna
Artykuł dostępny w OA na licencji CC BY-NC.
Uwaga ogólna
Tytuł numeru: Edukacja a przedsiębiorczość.
Uwaga ogólna
Redaktor numeru: Wit Pasierbek, Bożena Pera.
Cechy publikacji
  • Oryginalny artykuł naukowy
  • OpenAccess
Dane OpenAccess
CC_BY_ND - Licencja,
FINAL_PUBLISHED - Wersja tekstu,
OPEN_JOURNAL - Sposób publikacji,
AT_PUBLICATION - Moment udostępnienia,
[brak danych] - Data udostępnienia
Słowa kluczowe
Czasopismo
Horyzonty Wychowania
( ISSN 1643-9171 eISSN 2391-9485 )
Kraj wydania: Polska
Zeszyt: tom 17 zeszyt 44
Strony: 167-177
Pobierz opis jako:
BibTeX, RIS
Data zgłoszenia do bazy Publi
2019-10-04
PBN
Wyświetl
WorkId
22607

Abstrakt

pl

CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest analiza wpływu realizacji działań przedsiębiorczych w środowisku akademickim na podnoszenie jakości kapitału ludzkiego
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem sformułowano następująco: jakie kompetencje są nabywane w ramach realizacji przedsięwzięcia akademickiego? Przeprowadzoną analizę oparto na wynikach jakościowych badań empirycznych 52 przedsiębiorstw wywodzących się ze środowiska akademickiego.
PROCES WYWODU: Realizacja przedsięwzięcia akademickiego, a w szczególności przechodzenie na poszczególne etapy jego rozwoju, związana jest z pozyskaniem szeregu kompetencji. Zostały one zidentyfikowane na podstawie wykorzystaniu modelu zakładającego pięć etapów rozwoju przedsięwzięcia.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przeprowadzona analiza wykazała możliwość powiązania procesu realizacji przedsięwzięcia akademickiego z procesem rozwoju kapitału ludzkiego. Uwidoczniono, iż w wyniku realizacji procesu przedsiębiorczego zmianie ulegają wszystkie komponenty kapitału ludzkiego zaangażowanego w ten proces: wiedza, umiejętności oraz zdolności.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Niezależnie od powodzenia akademickiego przedsięwzięcia biznesowego jego realizacja powoduje wzbogacenie kapitału ludzkiego. Im więcej etapów rozwoju przejdą przedsięwzięcia, tym bogatszy wachlarz kompetencji zostanie wykształcony, gdyż każdy kolejny z nich wymaga określonego, odmiennego niż etapy poprzednie zestawu cech.

en

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the paper is an analysis of an impact of entrepreneurial
activities in the academic environment on enhancing the quality of human capital.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is: which competences
are acquired by entrepreneur as part of the implementation of an academic venture? The analysis is based on the results of qualitative empirical study of 52 enterprises originating from the academic environment.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The implementation of academic venture, and in particular, the transition to next stages of its development, is associated with the acquisition of a number of competences. They have been identified, based on the model assuming five stages of academic venture development.
RESEARCH RESULTS: The conducted analysis demonstrated the possibility of linking the process of implementation of the academic entrepreneurial venture, with the process of human capital development. It was shown that as a result of the entrepreneurial process, all components of human capital involved in this process are changed: knowledge, skills and abilities.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Regardless of the success of
an academic venture, its implementation enriches human capital. The more stages of development pass the venture, the richer the range of competences will be developed, as each of them requires a set of features that is different from the previous stages.

Lista publikacji