Czas wolny i jego wykorzystanie : wybrane wyniki badań zasobu czasu wolnego studentów
Artykuł - publikacja recenzowana
Abstrakt
pl
Przedmiotem opracowania jest gospodarowanie czasem wolnym studentów
studiów stacjonarnych pierwszego stopnia. Celem artykułu jest analiza struktury czasu wolnego
i sposobu jego wykorzystania przez badanych studentów oraz pokazanie różnorodności
spędzania wolnego czasu w zależności od ich statusu zawodowego. Podstawową metodą pozyskania
materiału badawczego była ankieta diagnostyczna, w której wykorzystano własny
kwestionariusz autorski. Badanie przeprowadzono w marcu 2018 roku na próbie 267 studentów
z dwóch ośrodków akademickich w Polsce. Studenci okazali się bardzo zróżnicowaną
grupą społeczną pod względem wybieranych aktywności w czasie wolnym. Wykazano także
wyraźne różnice w sposobie spędzania czasu wolnego związane ze źródłem ich utrzymania,
przy czym czas wolny studentów pracujących zawodowo na własne utrzymanie nie jest przez
nich spędzany głównie w postaci aktywności wymagających znaczniejszych wydatków.
studiów stacjonarnych pierwszego stopnia. Celem artykułu jest analiza struktury czasu wolnego
i sposobu jego wykorzystania przez badanych studentów oraz pokazanie różnorodności
spędzania wolnego czasu w zależności od ich statusu zawodowego. Podstawową metodą pozyskania
materiału badawczego była ankieta diagnostyczna, w której wykorzystano własny
kwestionariusz autorski. Badanie przeprowadzono w marcu 2018 roku na próbie 267 studentów
z dwóch ośrodków akademickich w Polsce. Studenci okazali się bardzo zróżnicowaną
grupą społeczną pod względem wybieranych aktywności w czasie wolnym. Wykazano także
wyraźne różnice w sposobie spędzania czasu wolnego związane ze źródłem ich utrzymania,
przy czym czas wolny studentów pracujących zawodowo na własne utrzymanie nie jest przez
nich spędzany głównie w postaci aktywności wymagających znaczniejszych wydatków.
en
The aim of the paper is to analyze the structure of free time and how it is used
by students under survey, and to show the diversity in spending free time, depending on their
professional status. The basic method of collecting the research material was a diagnostic survey,
in which the author’s own questionnaire was used. The survey was carried out in March
2018 on a sample of 267 students from two academic centers in Poland. Students turned out
to be a very diverse social group in terms of their leisure activities. There were also clear differences
in the way of spending free time related to the source of their income. However, the
free time of students working professionally for their livelihoods is not spent by them mainly
for activities which require more substantial expenditure.
by students under survey, and to show the diversity in spending free time, depending on their
professional status. The basic method of collecting the research material was a diagnostic survey,
in which the author’s own questionnaire was used. The survey was carried out in March
2018 on a sample of 267 students from two academic centers in Poland. Students turned out
to be a very diverse social group in terms of their leisure activities. There were also clear differences
in the way of spending free time related to the source of their income. However, the
free time of students working professionally for their livelihoods is not spent by them mainly
for activities which require more substantial expenditure.