Rozwój przemysłu taboru kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku

Artykuł - publikacja recenzowana


Tytuł
Rozwój przemysłu taboru kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku
Odpowiedzialność
Sebastian Wojtkiewicz, Tadeusz Bocheński
Twórcy
  • Wojtkiewicz Sebastian ( Autor )
    Afiliacja, Doktorant : Wydział Nauk o Ziemi, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej - Zakład Badań Miast i Regionów
  • Bocheński Tadeusz ( Autor 45% ) 5.2
    Afiliacja, Pracownik naukowy : Wydział Nauk o Ziemi, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej - Zakład Badań Miast i Regionów
Sumy twórców
2 autorów
Punktacja publikacji
Osoba Dysc. Pc k m P U Pu Opis
0000-0001-6172-7914 5.2 12 1 2 6,00 0,5000 6,0000 Art.
Brak ORCID Brak deklaracji dyscypliny
Gł. język publikacji
Polski
Data publikacji
2018
Objętość
1,32 (arkuszy wydawniczych), 17 (stron).
Identyfikator DOI
10.24917/20801653.323.10
Adres URL
http://prace-kgp.up.krakow.pl/article/download/20801653.323.10/4259
Uwaga ogólna
Tytul tego zeszytu: Czynniki rozwoju gospodarczego układów regionalnych i lokalnych = Conditions for economic development of regional and local systems / pod redakcją Zbigniewa Zioło i Tomasza Rachwała.
Cechy publikacji
  • Oryginalny artykuł naukowy
Słowa kluczowe
Czasopismo
Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego
( ISSN 2080-1653 eISSN 2449-903X )
Kraj wydania: Polska
Zeszyt: tom 32 zeszyt 3
Strony: 157-173
Pobierz opis jako:
BibTeX, RIS
Data zgłoszenia do bazy Publi
2018-09-26
PBN
Wyświetl
WorkId
19493

Abstrakt

en

The aim of the study was to examine the development of production plants and modernisation of railway rolling stock in Poland. The transformations of enterprises manufacturing and repairing rolling stock in Poland at the turn of the 20th and 21st century and the volume of rolling stock production in the years 2001-2016 were analysed. Export of Polish rolling stock abroad was also discussed. Production, modernisation and repair of railway rolling stock in Poland was handled by several dozen plants, including those belonging to foreign concerns such as Stadler, Bombardier and Greenbier. The largest enterprises dealing in the production and modernisation of rolling stock with domestic capital in Poland at the beginning of the 21st century were Pesa and Newag, the HCP FPS was slightly less important. After the crisis at the turn of the 20th and 21st century resulting from the situation in PKP and the processes of economic transformation of the country, the rolling stock industry in Poland began to develop again. Poland’s accession to the EU and the opening of the rail market have had a major impact. However, large plants such as PaFaWag and Fablok have fallen. The number of rolling stock repair plants (old ZNTK) decreased significantly, some of them went bankrupt and some of them were restructured and in a few cases expanded their scope of activity.

Lista publikacji